IT leads
Leadgeneratie en opvolging
Leads zijn essentieel om de sales van een IT bedrijf op gang te houden en te versterken. Logisch dat iedere IT organisatie veel tijd en geld besteedt aan het zelf genereren van leads of deze inkoopt door gebruik te maken van een platform zoals het ICT informatiecentrum, waarop potentiële klanten zich bekend maken en aangeven hulp en informatie te willen ontvangen. Levert interne of externe leadgeneratie je voldoende goede leads op, dan blijkt vervolgens de opvolging daarvan best lastig.
Op deze website lees je over de mogelijkheden die wij je bieden om via onze succesvolle leadservices doorlopend over gekwalificeerde leads te beschikken. Al sinds 2001 maken honderden softwareleveranciers en andere IT bedrijven in Nederland en België daar gebruik van. Dit onderdeel van de website gaat vooral over de praktijk van leadgeneratie en de opvolging van IT leads.
Visies, adviezen en tips om meer rendement uit jullie leads te halen
Haal meer uit IT leads
We geven je op deze website graag tips, adviezen, inzicht en inspiratie gericht op leads en leadopvolging in het algemeen. Maak je gebruik van onze leadservices dan hebben we nog veel meer specifieke informatie over de opvolging daarvan voor je. Op deze pagina vind je een overzicht van de artikelen die voor iedereen toegankelijk zijn. Heb je hier vragen over, zoek je specifieke leads of ervaar je moeite met het opvolgen van onze leads, bel of mail ons. We helpen je graag!
Wat is een lead?
IT leads zijn potentiële klanten waarmee je in contact kunt komen op een moment dat zij signalen afgeven die erop duiden dat er interesse is in de IT oplossingen die jullie kunnen leveren. Een kenmerk is dus dat de lead belangstelling toont en openstaat voor meer informatie. Contact tussen jullie sales en deze potentiële klant is er dan nog niet geweest. Of het uiteindelijk een kansrijke prospect wordt of – nog beter – een klant, blijkt pas later. Daarvoor zal de lead eerst verder onderzocht en gekwalificeerd moeten worden. Dat is een belangrijk doel van leadopvolging.
Wat is lastig aan leadopvolging?
Leadopvolging is in eerste instantie gericht op het op een positieve manier in contact komen met een lead. Dat blijkt in de praktijk best lastig. Iedereen ervaart soms de nadelen van onbereikbaarheid, gebrek aan medewerking of lichte irritaties om benaderd te worden. De opvolging van IT leads vraagt dan ook een doordachte strategie, de juiste boodschap, de juiste toon, een goede interne organisatie en een optimale afstemming van verwachtingen. Als deze verwachtingen niet duidelijk zijn, kan dat leiden tot interne misverstanden tussen marketing en sales. Maar ook als niet duidelijk is wat leads van jullie verwachten, leidt dat tot miscommunicatie en gemiste kansen.
IT leads opvolgen in de praktijk
Aanbieders van bedrijfssoftware en andere IT leveranciers geven veel geld uit aan het genereren of aankopen van leads. Marketingmedewerkers mogen daarvoor zorgen. Bij het salesteam ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid om daar nieuwe klanten en opdrachten uit te halen. Daartussen vraagt de opvolging van leads een samenspel tussen marketing en sales. Dat verloopt niet altijd even succesvol. Leads willen niet luisteren naar het verkoopverhaal, zijn nagenoeg onbereikbaar of zeggen niet meer geïnteresseerd te zijn.
Terwijl marketing zeker weet dat er echt interesse en een koopintentie zijn, kan sales bij de potentiële klant tegen een muur op lopen. Het rendement van leadgeneratie en de opvolging daarvan daalt. Marketing krijgt van sales het verwijt slechte leads aan te leveren. Sales mist te vaak het gehoopte succes. Het resultaat: gemopper, teleurstelling en frustratie, met als uiteindelijk gevolg dat leadbronnen niet goed meer worden benut, het aantal leads afneemt en het bedrijfsresultaat eronder lijdt.
Leadopvolging kan echt anders!
Het bewijs daarvan leveren de IT bedrijven die al op een succesvolle manier met hun leads omgaan. Blijkbaar doen zij hun opvolging anders dan de bedrijven die er meer moeite mee hebben. In alle onderstaande artikelen lees je over onze ervaringen met en gedachten over ICT leads en de opvolging daarvan. Onze uitleg zal je helpen om ook jullie leadopvolging verder te verbeteren. Succes daarmee!
Artikelen over IT leads en leadopvolging
Ervaring met leads en leadopvolging
Marketing en sales bij leadopvolging
Leads in het salesproces
Informatiebehoefte van leads
Strategie van leadopvolging
Communicatie bij opvolging van IT leads
In contact met IT leads
IT leads opvolgen – Samenvattende tips
Belangrijkste adviezen over IT leadopvolging
Gratis boek over IT leads