Crediterings richtlijnen
Past u deze richtlijnen toe, voordat u een crediteringsverzoek doet
Gebruikers van onze ICT leadservices kunnen onder bepaalde voorwaarden een crediteringsverzoek in te dienen. Lees de informatie hierover goed door en pas deze toe voordat u een crediteringsverzoek doet.
Waarom deze crediteringsrichtlijnen?
Als u gebruik maakt van onze leadservices, ontvangt u leads van ons. Van deze leads hebben wij vastgesteld (1) dat zij voldoen aan onze criteria voor wat wij beschouwen als lead en (2) dat zij voldoen aan het afgesproken leadprofiel. Voor alle leads die u van ons ontvangt, bent u ons de overeengekomen leadprijs verschuldigd. Daarop zijn drie uitzonderingen:
- Als wij achteraf vaststellen dat een lead toch niet aan de criteria voldoet.
- Als de ontvangen lead niet aan het afgesproken leadprofiel voldoet.
- Als u de lead al eerder heeft ontvangen voor hetzelfde project.
In al deze situaties zijn wij door de lead misleid of hebben wij een fout gemaakt in de toewijzing. Deze fout herstellen wij naar aanleiding van uw crediteringsverzoek of als wij dit zelf eerder constateren. De onderstaande crediteringsrichtlijnen geven aan wanneer u wel en niet een crediteringsverzoek kunt indienen en voorkomen misverstanden over de afhandeling ervan.
BELANGRIJK – Als u veel crediteringsverzoeken doet, is er iets mis!
Bij het overgrote deel van onze klanten is er nooit of slechts incidenteel aanleiding voor een crediteringsverzoek. Zij zijn succesvol in de opvolging, weten wat een lead is en hebben realistische verwachtingen over het resultaat. Bij organisaties die regelmatig een crediteringsverzoek doen, gaat er blijkbaar iets mis. Zo kan er verschil van inzicht bestaan over wat een lead is en kloppen verwachtingen niet bij wat onze leadservices kunnen leveren. Ook kan het leadprofiel niet volledig duidelijk zijn, waardoor u de verkeerde leads ontvangt. Daarnaast kan er iets misgaan in de opvolging van de leads. Wij merken dat met name bij klanten die crediteringsverzoeken doen vanwege ‘onbereikbaar’, ‘project uitgesteld’, ‘de lead reageert geïrriteerd’ of ‘er speelt geen project’, terwijl het project nog wel degelijk actueel is en andere aanbieders wel met de lead in contact zijn. Doet u regelmatig crediteringsverzoeken, dan zoeken wij graag met u naar de oorzaak daarvan en naar een oplossing. Die is er bijna altijd! Een andere conclusie kan zijn dat wij u gewoonweg niet kunnen leveren wat u zoekt. Dan is het beter uw plaats in de leadservice af te staan aan een andere ICT leverancier.
Lees deze boekjes!
Als u regelmatig crediteringsverzoeken doet of om een andere reden moeite heeft met het opvolgen van leads, lees dan deze twee boekjes die wij hebben samengesteld over leadopvolging. Lees verder
Criteria voor wat wij beschouwen als lead
Een lead is een organisatie waarvan wij, door middel van online informatieuitwisseling en telefonisch contact met de contactpersoon van die organisatie, hebben vastgesteld dat deze zich serieus voorbereid op een nieuw ICT project of daarmee kort geleden gestart is. Hierbij bestaat de kans dat uw producten en diensten er toegepast kunnen worden. Daarnaast is de contactpersoon ervan op de hoogte dat deze door u benaderd kan worden, voor afstemming over informatie die aanvullend is op de informatie die zij ontvangen van het ICT informatiecentrum.
Uitgangspunten voor een crediteringsverzoek
- Themiek crediteert leads uit coulance, er bestaat geen ‘recht op creditering’.
- U kunt alleen een crediteringsverzoek indienen als u ervan overtuigd bent dat Themiek bij de leadkwalificatie een fout heeft gemaakt. Dat is het geval als een ontvangen lead niet voldoet aan onze criteria voor wat wij beschouwen als lead of als een lead buiten het afgesproken leadprofiel valt.
- Neem deze richtlijnen als uitgangspunt bij uw crediteringsverzoek. Ontbreekt bij herhaling een goede reden om een lead te crediteren, dan nemen wij toekomstige crediteringsverzoeken niet meer in behandeling.
- Dat tussen u en Themiek een verschil kan bestaan in de beoordeling van een lead, accepteert u als onderdeel van uw deelname aan een leadservice. Dat geldt ook voor het feit dat niet iedere lead even waardevol en kansrijk voor u kan zijn.
Mogelijke redenen voor creditering
- Als door ons wordt vastgesteld dat de kwalificatie ‘lead’ niet overeenstemt met onze criteria voor wat wij beschouwen als lead.
- Als de lead niet past binnen het met u afgesproken leadprofiel.
- Als u de lead al eerder heeft ontvangen voor hetzelfde project.
Geen reden voor creditering
- Als de lead bij uw opvolging een voorkeur heeft voor een andere ICT oplossing of leverancier.
- Als de lead een project of beslissing uitstelt.
- Als de opvolging moeizaam verloopt of het contact met de lead lastig of niet tot stand komt.
- Als de lead via andere kanalen al bij u bekend is, al een relatie van u is of al contact met u heeft.
- Als de lead wel voldoet aan het leadprofiel, maar u geen oplossing kunt bieden.
Zo verzoekt u om creditering
- Toets uw crediteringsverzoek aan de bovenstaande crediteringsrichtlijnen. Het heeft geen zin om een crediteringsverzoek te doen op grond van een argument dat hierboven genoemd wordt als ‘geen reden voor creditering’.
- Controleer of u aan al uw betalingsverplichtingen heeft voldaan. Crediteringsverzoeken nemen wij alleen in behandeling als er geen betalingsachterstanden zijn.
- Dien uw crediteringsverzoek uiterlijk twee weken na ontvangst van de lead in.
- Dien uw crediteringsverzoek in als een reply op de aan u toegezonden leadgegevens of zend een los mailbericht. Omschrijf altijd de precieze argumentatie van uw crediteringsverzoek en detailinformatie over de acties die u ondernemen heeft. Zonder deze informatie nemen wij uw crediteringsverzoek niet in behandeling.
Zo is de afhandeling
- Na ontvangst van uw crediteringsverzoek nemen wij zonodig contact op met u en/of de lead om uw argument voor creditering te verifiëren en verduidelijken.
- Wij nemen een besluit over uw crediteringsverzoek en delen u dat per e-mail mee. Indien u het hiermee niet eens bent én beschikt over nieuwe argumentatie kunt u ons dat laten weten. Hierna is ons besluit definitief.
- Eventuele creditering vindt plaats via de volgende factuur. LET OP: Nog niet afgehandelde crediteringsverzoeken zijn geen reden eerdere facturen niet, gedeeltelijk of later te betalen.
- Als wij een lead crediteren, verplicht u zich tot het verwijderen van alle door ons toegezonden leadgegevens betreffende deze lead en garandeert u om op geen enkele wijze ooit van deze leadgegevens gebruik te maken voor het aanbieden van uw producten en of diensten.
- Voor vragen over deze crediteringsrichtlijnen kunt u ons bellen of mailen.